ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی است که بر تشخیص و درمان دندان تمرکز دارد. درمان های متداول ارتودنسی شامل بریس ها، تراز کننده های شفاف و نگهدارنده است.

نحوه قرار گرفتن دندان های شما روی هم تاثیر بسزایی بر سلامت دهان و دندان شما دارد. با بهبود نحوه برخورد دندان‌های بالا و پایین، می‌توانید خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات سلامت دهان، از جمله حفره، بیماری لثه و سایش بیش از حد  فرسایش را کاهش دهید.


چه کسی درمان ارتودنسی را پیشنهاد می کند؟

در بیشتر موارد، ارتودنتیست ها این نوع درمان را انجام می دهند. متخصص ارتودنسی پزشکی است که پس از فارغ التحصیلی از دانشکده دندانپزشکی، دو تا سه سال آموزش اضافی دریافت می کند. آنها بر بهبود نیش شما تمرکز می کنند. آنها درمان های عمومی دندانپزشکی مانند پر کردن، روکش یا بریج را انجام نمی دهند.


پیشنهاد می‌کنم مقاله ایمپلنت در اصفهان را مطالعه فرمایید

چه زمانی باید فرزندم را نزد متخصص ارتودنسی ببرم؟

به گفته انجمن ارتودنتیست های آمریکا، کودکان باید اولین ویزیت ارتودنسی خود را حداکثر تا سن 7 سالگی انجام دهند. در حالی که بسیاری از کودکان در این سن نیازی به درمان نخواهند داشت، اما زمان خوبی است تا متوجه شوید که آیا مشکلاتی وجود دارد که باید مراقب باشید. برای. برای. اغلب، کودکانی که به درمان زودهنگام ارتودنسی نیاز دارند، می توانند نیاز خود را به روش های دندانپزشکی گسترده در آینده کاهش دهند.


چه کسانی از ارتودنسی سود می برند؟

تقریباً همه می توانند از ارتودنسی سود ببرند. اما برخی از افراد بیش از دیگران به درمان نیاز دارند. بسیاری از افراد به دلیل بهبود ظاهر لبخند خود به دنبال درمان ارتودنسی هستند. اما علاوه بر مزایای زیبایی، ارتودنسی عملکرد جویدن را بهبود می بخشد و سلامت دهان و دندان را بهتر می کند.


پیشنهاد می‌کنم مقاله بهترین دکتر دندانپزشکی کودکان در اصفهان را مطالعه فرمایید

مشکلات رایج ارتودنسی

انواع مشکلات ارتودنسی عبارتند از:


  1. اورجت، زمانی که دندان های بالایی شما روی دندان های پایینی شما بیرون می آیند.
  2. آندربایت، زمانی که دندان های پایین شما بیشتر از دندان های بالایی بیرون می آیند.
  3. دندان های روی هم قرار گرفته اند.
  4. دندان های شلوغ
  5. دندان های کج.
  6. دندان های چرخیده.
  7. دندان های نهفته (که به طور جزئی یا کامل در استخوان فک شما گیر کرده اند).

چه کسانی نباید درمان ارتودنسی انجام دهند؟

برای واجد شرایط بودن برای درمان ارتودنسی، نباید مشکلات دندانی جدی مانند پوسیدگی گسترده یا بیماری لثه داشته باشید. قرار دادن بریس بر روی دندان های بیمار می تواند تأثیر منفی جدی بر سلامت دهان و دندان شما داشته باشد.

اگر پوسیدگی یا بیماری لثه دارید، برای درمان به دندانپزشک مراجعه کنید. هنگامی که آن شرایط را مدیریت کردید، از دندانپزشک خود بپرسید که آیا درمان ارتودنسی برای شما مناسب است یا خیر.


پیشنهاد می‌کنم مقاله لیزر دندان در اصفهان را مطالعه فرمایید

جزئیات رویه

نمونه هایی از درمان ارتودنسی چیست؟

چندین روش درمانی وجود دارد که تحت تخصص ارتودنسی قرار می گیرند. برخی از رایج ترین عبارتند از:


بریس ها

بریس ها با استفاده از ترکیبی از براکت ها، باندها و سیم ها به تدریج دندان های شما را به موقعیت دلخواه خود در طول زمان تغییر می دهند. انواع مختلفی از بریس ها بسته به نیاز شما وجود دارد، از جمله بریس های فلزی سنتی و بریس های شفاف (سرامیکی).


ترازها را پاک کنید

الاینرهای ارتودنسی شفاف جایگزین محبوبی برای بریس ها هستند. برندهای معروف عبارتند از Invisalign® و ClearCorrect®. این سیستم‌ها به جای استفاده از براکت‌ها و سیم‌ها برای صاف کردن دندان‌هایتان، از یک سری سینی ترازهای شفاف و سفارشی استفاده می‌کنند. هر ست سینی را به مدت یک تا دو هفته می پوشید قبل از اینکه آنها را برای مجموعه بعدی در سری تعویض کنید. با گذشت زمان، ترازهای شفاف دندان های شما را به موقعیت مناسب خود تغییر می دهند.


نگهدارنده ها

اگر از بریس یا ترازهای شفاف استفاده می کنید، پس از پایان درمان ارتودنسی به نگهدارنده نیاز خواهید داشت. نگهدارنده یک وسیله خوراکی سفارشی است که از بیرون رفتن دندان ها از موقعیت مناسب خود جلوگیری می کند. متخصص ارتودنسی شما می تواند به شما بگوید که چند بار برای حفظ نتایج درمان باید از نگهدارنده خود استفاده کنید.


گسترش دهنده های کام

ارتودنتیست ها برخی از درمان ها را در دوران کودکی توصیه می کنند. این به این دلیل است که استخوان های صورت کودک هنوز در حال رشد هستند و حرکت و دستکاری آنها بسیار آسان تر است. منبسط کننده کام (کام) به گشاد شدن فک فوقانی کودک کمک می کند. اکثر کودکان نیازی به بازکننده کام ندارند. اما در شرایط مناسب، این دستگاه ها می توانند بدون نیاز به کشیدن دندان یا سایر روش ها فضای اضافی ایجاد کنند.


پیشنهاد می‌کنم مقاله کامپوزیت دندان در اصفهان را مطالعه فرمایید

خطرات / مزایا

مزایای ارتودنسی چیست؟

مزایای زیبایی ارتودنسی واضح است. اما این درمان ها مزایای عملکردی و مرتبط با سلامتی را نیز ارائه می دهند:


  • هنگامی که دندان های شما در تراز مناسب قرار دارند، تمیز کردن آنها بسیار آسان تر است.
  • صاف کردن دندان ها می تواند عملکرد جویدن و گفتار را بهبود بخشد.
  • درمان ارتودنسی می تواند درد مربوط به اختلال TMJ را کاهش دهد.
  • یک نیش همسو می تواند خطر پوسیدگی، بیماری لثه و سایر مشکلات سلامت دهان را کاهش دهد.
  • ارتودنسی می تواند به شما در دستیابی و حفظ لبخند زیبا و سالم کمک کند.

معایب ارتودنسی چیست؟

عیب اصلی کوتاه مدت است: شما باید دستورالعمل های درمانی را به دقت دنبال کنید و تا رسیدن به هدف خود صبور باشید. برای برخی افراد، درمان ارتودنسی کمتر از یک سال طول می کشد. برای دیگران، ممکن است تا دو سال یا بیشتر طول بکشد. از آنجایی که هر فردی نیازهای منحصر به فرد خود را دارد، زمان درمان برای همه متفاوت به نظر می رسد. از متخصص ارتودنسی خود بپرسید که چه انتظاری دارید.


اگر اطراف دستگاه های ارتودنسی خود را به طور کامل تمیز نکنید، شماخطر بیشتری برای ایجاد حفره وجود دارد. حتما توصیه های بهداشت دهان و دندان ارتودنتیست خود را رعایت کنید.


پیشنهاد می‌کنم مقاله بلیچینگ دندان در اصفهان را مطالعه فرمایید

بازیابی و چشم انداز

نتایج من بعد از درمان ارتودنسی چقدر ماندگار خواهد بود؟

اگر نگهدارنده خود را مطابق دستورالعمل بپوشید، نتایج شما باید تا پایان عمر باقی بماند. با این حال، اگر استفاده از ریتینر خود را متوقف کنید، دندان‌های شما ممکن است به مرور زمان به موقعیت قبلی خود برگردند.


چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت

چه زمانی باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنم؟

هر زمان که نگران ظاهر، سلامت یا عملکرد دندان های خود هستید، یک قرار ملاقات با متخصص ارتودنسی ترتیب دهید. بسیاری از متخصصان ارتودنسی شما را بدون ارجاع می بینند. اما دندانپزشک شما می تواند یک متخصص ارتودنسی را نیز توصیه کند.


اگر فکر می کنید کودک شما ممکن است نیاز به مراجعه به متخصص ارتودنسی داشته باشد، از دندانپزشک خود بخواهید تا توصیه هایی را ارائه کند. ارتودنتیست ها عموماً کودکان 7 ساله را می بینند.


یادداشتی از کلینیک نوتاش


بسیاری از افراد زمانی که می خواهند ظاهر لبخند خود را بهبود بخشند به ارتودنسی فکر می کنند. اما درمان ارتودنسی می تواند سلامت و عملکرد دهان را نیز بهبود بخشد. ارتودنتیست ها طیف وسیعی از درمان ها را بر اساس نیاز شما ارائه می دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر، با دندانپزشک خود صحبت کنید یا یک قرار ملاقات با متخصص ارتودنسی تعیین کنید.