درمان ریشه یک روش دندانپزشکی است که پالپ آسیب دیده یا عفونی دندان را با پر کردن ریشه جایگزین می کند. پالپ راه نجات دندان است – عروق، رشته های بافتی و اعصاب آن در حفره مرکزی دندان آن را زنده نگه می دارند. روش جایگزینی این پالپ آسیب دیده یا عفونی به عنوان درمان ریشه نیز شناخته می شود.

میزان موفقیت درمان ریشه معمولاً بالاست. حدود 90 تا 95 درصد از افرادی که تحت درمان ریشه قرار می‌گیرند می‌توانند پس از درمان انتظار دندانی کارآمد داشته باشند. دندان درمان شده باید مدت زمان زیادی دوام بیاورد، مشروط بر اینکه بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، از مصرف بیش از حد قند پرهیز کنید و معاینه منظم دندانپزشکی داشته باشید. البته هیچ درمانی یا جایگزینی به اندازه یک دندان سالم ماندگار نخواهد بود.

پیشنهاد می‌کنم مقاله بلیچینگ دندان در اصفهان را مطالعه فرمایید

ساختار دندان

دندان عمدتاً از ماده سختی به نام عاج ساخته شده است. مینا لایه سطحی است که از قسمت قابل مشاهده دندان (تاج) محافظت می کند. قسمتی از دندان که در زیر خط لثه قرار دارد ریشه نام دارد. ریشه به چسباندن دندان به فک کمک می کند. به طور کلی، دندان های جلویی فقط یک ریشه دارند، در حالی که دندان های آسیاب به طور کلی تا سه ریشه دارند. در داخل هر ریشه، فضاهای کانالی متعددی وجود دارد.

مرکز توخالی دندان را اتاقک پالپ می نامند. این ناحیه شامل عروق خونی، اعصاب و پالپ است. پالپ بافت حساسی است که اکسیژن، مواد مغذی و حس را برای دندان فراهم می کند. پالپ از سقف اتاقک پالپ به پایین تا انتهای هر کانال ریشه گسترش می یابد. در صورت عفونی شدن، کل فضا باید ضدعفونی شود.

وظیفه اصلی پالپ دندان تنظیم رشد و نمو دندان در دوران کودکی است. هنگامی که دندان به طور کامل شکل گرفت، تغذیه دندان از بافت های اطراف ریشه تامین می شود. بنابراین، دندان می تواند بدون پالپ خود عمل کند و در بیشتر موارد می توان آن را به طور نامحدود نگه داشت.

پیشنهاد می‌کنم مقاله کامپوزیت دندان در اصفهان را مطالعه فرمایید

علائم آسیب یا بیماری پالپ دندان

پالپ دندان بیمار ممکن است باعث التهاب یا عفونت شود. علائم پالپ دندان آسیب دیده یا بیمار ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1. درد ناخواسته یا خود به خود
  2. حساسیت به نوشیدنی ها و غذاهای سرد و گرم
  3. درد هنگام گاز گرفتن یا جویدن
  4. لق شدن دندان
  5. تورم لثه در نزدیکی دندان آسیب دیده
  6. تراوش چرک اطراف دندان آسیب دیده
  7. تورم صورت

گاهی اوقات، پالپ دندان ممکن است بدون هیچ علامتی آسیب دیده یا بیمار شود. در این موارد، مشکل معمولاً با آزمایش‌های ویژه یا عکس‌برداری با اشعه ایکس در طول معاینه دندانپزشکی یا درمان سایر نگرانی‌های دندانی تشخیص داده می‌شود.

پیشنهاد می‌کنم مقاله لیزر دندان در اصفهان را مطالعه فرمایید

علل آسیب یا بیماری پالپ دندان

رویدادهای زیادی وجود دارد که می تواند منجر به بیماری یا آسیب به پالپ دندان شود. برخی از این موارد عبارتند از:

1. پوسیدگی دندان عمیق و درمان نشده
  2. پوسیدگی در زیر پر کردن عمیق
  3. ضربه ای که به دندان آسیب می رساند
  4. دندان قروچه معمولی (براکسیسم)
  5. ترک های طولانی مدت در دندان ها
  6. بیماری پیشرفته لثه

پیشنهاد می‌کنم مقاله بهترین دکتر دندانپزشکی کودکان در اصفهان را مطالعه فرمایید

عوارض پالپ دندان/عفونت کانال ریشه

گزینه‌هایی برای مدیریت عفونت پالپ دندان در دسترس است، بنابراین مهم است که در صورت امکان برای جلوگیری از مشکلات بیشتر، آن را درمان کنید. اگر عفونت پالپ دندان درمان نشود، عوارض می تواند شامل موارد زیر باشد:

• گسترش عفونت - هنگامی که پالپ عفونی می شود، توانایی خود را برای مبارزه با گسترش عفونت از دست می دهد. اگر باکتری ها به داخل اتاقک پالپ راه پیدا کنند، باکتری ها تکثیر می شوند. این می تواند باعث عفونت یا آبسه ریشه (یک پاکت یا "تاول" چرک شود که در استخوان اطراف گسترش می یابد که می تواند شدید شود.
  • از دست دادن استخوان در ناحیه - عفونت ممکن است در اطراف انتهای کانال ریشه آلوده گسترش یابد و استخوان فک اطراف را فرسایش دهد.
  • از دست دادن دندان - ممکن است دندان باید برداشته شود، که می تواند روی غذا خوردن یا ظاهر تأثیر بگذارد. گزینه های جایگزینی دندان در دسترس هستند اما اگر عفونت قبلاً باعث از دست دادن استخوان پیشرفته شده باشد ممکن است محدود شود.

تشخیص مشکلات پالپ دندان

دندانپزشک به علائم شما گوش می دهد، دندان های شما را معاینه می کند و سایر بررسی ها از جمله عکس برداری با اشعه ایکس را انجام می دهد. این اشعه ایکس همچنین با نشان دادن تعداد، اندازه، شکل و عمق ریشه ها به دندانپزشک کمک می کند تا برای درمان کانال ریشه برنامه ریزی کند، که نشان می دهد این روش چقدر ممکن است پیچیده باشد.

روش کانال ریشه

بسته به سختی روش ممکن است برای تکمیل درمان به بیش از یک ویزیت نیاز داشته باشید. روش دقیق انتخاب شده توسط دندانپزشک شما ممکن است با روشی که در اینجا توضیح داده شده است متفاوت باشد. اطلاعات بیشتر را از دندانپزشک خود بخواهید.

درمان ریشه چهار هدف اصلی دارد:

1. از بین بردن پوسیدگی فعال و عفونت - هر گونه پرکردگی قدیمی یا نشتی، پوسیدگی دندان، بافت عصبی عفونی، چرک و باقی مانده برداشته می شود.
  2. شکل دادن به کانال ها - برای اینکه به خوبی پر شوند، کانال های داخل ریشه دندان باید به شکل تونل های صاف و توخالی شکل داده شوند که عاری از بی نظمی در جایی که باکتری های باقیمانده ممکن است بنشینند. این فرآیند شکل دهی شامل ابزارهای کوچک، ضدعفونی کننده های خاص و دارو است. ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد تا این محلول ها حداکثر اثر را در برابر باکتری های سرسخت داخل دندان داشته باشند و این مرحله ممکن است چندین بار تکرار شود.
  3. پر کردن کانال‌ها - برای جلوگیری از عفونت مجدد باکتری‌ها به کانال‌های خالی دندان، آنها به طور دائمی هستند.مهر و موم شده با مواد مانع طولانی مدت
  4. کارکرد دوباره دندان - برای اطمینان از اینکه هیچ باکتری از دهان نمی تواند به داخل دندان نشت کند، یک ترمیم بزرگ و خوب بر روی دندان گذاشته می شود. دندان هایی که نیاز به درمان ریشه دارند، گاهی به دلیل پوسیدگی یا ترک های قبلی، ساختار دندانی زیادی را از دست داده اند و ممکن است به محافظت بیشتر به شکل پست، روکش یا سایر مواد مشابه نیاز داشته باشند.

رنگ دندان بعد از درمان ریشه

یک دندان معمولی با پالپ سالم به رنگ زرد مایل به سفید است. یک دندان بدون پالپ که به جای پوشاندن با روکش با یک پرکننده مهر و موم شده است، ممکن است در نهایت خاکستری شود. دندانپزشک می تواند به شما در مورد روش های زیبایی (دندانپزشکی زیبایی) مناسب برای کمک به این امر توصیه کند.

پیشنهاد می‌کنم مقاله ایمپلنت در اصفهان را مطالعه فرمایید

چه کسی می تواند درمان ریشه را انجام دهد؟

همه دندانپزشکان برای انجام درمان ریشه آموزش دیده اند. برخی از دندانپزشکان پس از ارزیابی دندان شما موارد پیچیده و اورژانسی را به متخصص اندودنتیست ارجاع می دهند. اندودنتیست ها دندانپزشکانی هستند که متخصص درمان ریشه هستند.

اگر مایل به نظر متخصص هستید، از دندانپزشک خود بخواهید که به متخصص اندودنتیست ارجاع دهد.