بیماری پریودنتال یا بیماری لثه، یک مجموعه از بیماری‌های التهابی است که با تحت تاثیر قرار گرفتن باکتری‌های موجود در پلاک دندان و روکشهای فیلمی ایجاد می‌شود. این بیماری شامل التهاب لثه، عفونت لثه، ضعف نسج پیونده لثه، دچاری استخوانی محیط دندان و در سوالات پیشرفته تر، لثه خونریزی، رشد ناسالم لثه و تشکیل کامیابی است. اگر بیماری پریودنتال درمان نشود، ممکن است منجر به آسیب دائمی به بافتهای نگهدارنده دندان شده و در نهایت منجر به از دست دادن دندانها شود.


پیشنهاد میکنم مقاله  ایمپلنت در اصفهان را مطالعه نمایید


چگونه از آن اجتناب کنیم

برای پیشگیری از بیماری پریودنتال، رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. به موارد زیر توجه کنید:
1. مسواک زدن: روزانه حداقل دو بار مسواک بزنید. از مسواک با سر نرم و دسته مناسب استفاده کنید. حرکات مکث کنترل شده در طول دندانها و لثه‌ها را انجام دهید.
2. استفاده از مسواک الکتریکی: استفاده از مسواک الکتریکی می‌تواند به بهبود بهداشت دهان کمک کند، زیرا برای برخی از افراد بهترین حرکات پاک کننده را انجام می‌دهد.
3. استفاده از نخ دندانی: روزانه یک بار از نخ دندانی برای تمیز کردن مواد غذایی و پلاک بین دندانها استفاده کنید.
4. استفاده از آب دهان ضد باکتریال: برخی آب‌های دهان ضد باکتریال می‌توانند به کاهش باکتری‌ها و التهابات دهان کمک کنند. با دندانپزشک خود مشورت کنید تا بهترین نوع را برای شما توصیه کند.
5. اجتناب از مصرف دخانیات: سیگار کشیدن و مصرف محصولات تنباکویی باعث افزایش خطر بیماری پریودنتال می‌شود. بنابراین سعی کنید از این مواد دوری کنید.
6. مراجعه به دندانپزشک: به صورت منظم دندانپزشک خود را برای بررسی و تمیزی دوره‌ای دندان و لثه ملاقات کنید. او می‌تواند به شناسایی مشکلات زودرس کمک کند و درمان مناسب را توصیه کند.
با رعایت این راهکارها، می‌توانید خطر ابتلا به بیماری پریودنتال را کاهش داده و سلامت دهان و دندان خود را حفظ کنید. 
چه کسانی ممکن است به بیماری پریودنتال مبتلا شوند؟
بیماری پریودنتال ممکن است برای هر فردی ایجاد شود، اما برخی عوامل و عادات می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند. افراد زیر بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به بیماری پریودنتال قرار دارند:
1. افرادی که بهداشت دهان نامناسب دارند: برخی عادات نامطلوب مانند مسواک زدن ناکافی یا نامنظم، استفاده نکردن از نخ دندانی و عدم مراقبت مناسب از دندان‌ها و لثه‌ها می‌تواند خطر بیماری را افزایش دهد.
2. افرادی که دسترسی نامناسب به مراقبت های دندانپزشکی دارند: عدم مراجعه منظم به دندانپزشک و عدم دریافت تمیزی دوره‌ای دندان ها می‌تواند ریسک بیماری را افزایش دهد.
3. افرادی که دود کشیدن و استفاده از محصولات تنباکو را ادامه می‌دهند: سیگار و محصولات تنباکو باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری پریودنتال می‌شوند. سیگار با ایجاد خشکی لثه و کاهش جریان خون در منطقه دهان، عوارض جدی برای لثه و بافتهای حاشیه دندان‌ها ایجاد می‌کند.
4. افرادی که عامل ژنتیکی در دسترسی به این بیماری دارند: مطالعات نشان می‌دهد که برخی افراد به دلیل عوامل ژنتیکی، مستعدتر به بیماری پریودنتال هستند.
5. افرادی که به بیماری‌های دیابت، ایمنی ضعیف، استرس شدید یا بیماری‌های مزمن ابتلا دارند: این شرایط می‌توانند سیستم ایمنی را ضعیف کرده و بیماری پریودنتال را پیشرفت دهند.
6. افراد سنین بالا: با پیر شدن، خطر ابتلا به بیماری پریودنتال افزایش می‌یابد.
با این حال، مهم است بدانید که بیماری پریودنتال با رعایت بهداشت دهان و اقدامات پیشگیرانه قابل کنترل و جلوگیری است.


پیشنهاد می‌کنم مقاله  بهترین دکتر دندانپزشکی کودکان در اصفهان را مطالعه فرمایید


بیماری پریودنتال چه شکلی است؟


چه عوامل خطر خاصی دارید که می تواند شانس ابتلا به بیماری لثه را افزایش دهد یا نه، همه باید بدانند که بیماری پریودنتال چگونه به نظر می رسد. وقتی از علائم شروع آن آگاه شدید، می توانید با دندانپزشک خود تماس بگیرید و برای درمان آن کمک لازم را دریافت کنید.
مراحل بیماری پریودنتال
مرحله اول:
هنگامی که لثه های شما سالم هستند، صورتی و سفت می شوند و می توانید ببینید که چقدر به خوبی اطراف دندان هایتان قرار می گیرند. آنها نه متورم به نظر می رسند و نه در لمس دردناک هستند.
اگر در این مرحله از بیماری پریودنتال هستید، ممکن است متوجه شوید که لثه‌هایتان کمی حساس هستند و ممکن است کمی قرمزتر از حد معمول به نظر برسند.
اگر در حین مسواک زدن متوجه تورم یا خونریزی شدید، این چیزی است که باید به آن توجه کنید. اگر با بوی بد دهان مداوم همراه باشد، ممکن است وقت آن رسیده که با دندانپزشک خود صحبت کنید. خبر خوب این است که وقتی بیماری لثه در مراحل اولیه تشخیص داده شود، برگشت پذیر است. یک درمان بهداشتی درمانی و معاینه دندانپزشکی شما باید پلاک و باکتری‌هایی را که باعث التهاب لثه‌های شما می‌شوند از بین ببرد.
مرحله دوم:
اگر اجازه داده شود که بیماری کنترل نشود، به مرحله دو پیشرفت می کند. در این مرحله متوجه خواهید شد که لثه‌هایتان تیره‌تر می‌شوند و حتی ممکن است هنگام لمس دردناک باشند. هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن، ممکن است متوجه درد و حتی خونریزی لثه شوید.
متأسفانه، اگر بیماری پریودنتال به این مرحله برسد، در حال حاضر غیرقابل برگشت است، و بسیار مهم است که فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید، زیرا آنها برای خلاص شدن از شر باکتری ها نیاز به انجام کارهایی بیش از تمیز کردن دندان ها و لثه های شما دارند. در این مرحله، باکتری تکثیر شده و حتی به نواحی بیشتری بین لثه و دندان‌های شما حمله کرده است و به طور بالقوه به استخوان شما منتقل شده است.
مرحله سوم:
با پیشرفت بیماری پریودنتال، تهاجمی تر می شود. در این مرحله لثه‌های شما متورم و قرمز می‌شوند و ممکن است متوجه شوید که از روی دندان‌هایتان عقب می‌روند. این امر فضای بیشتری را برای رشد باکتری ها باز می کند و می تواند منجر به ایجاد پاکت هایی شود که در آن چرک ایجاد می شود.
در این مرحله، دندانپزشک شما باید تمیز کردن عمیق تری را انجام دهد تا تمام قسمت های عفونی لثه را از بین ببرد. در مرحله سوم پریودنتیت، باکتری نه تنها به دندان و لثه، بلکه به فک نیز حمله می کند که می تواند منجر به تحلیل استخوان شود. این می‌تواند باعث شود که دندان‌های شما شروع به جابجایی یا لق شدن کند و احتمال افتادن یا نیاز به کشیدن دندان‌ها را افزایش دهد.
مرحله چهار:
بیماری پریودنتال پیشرفته عفونتی است که در نهایت از دهان شما پخش می شود و وارد جریان خون شما می شود. این می تواند عواقب جدی بر سیستم ایمنی بدن شما داشته باشد. در این مرحله، لثه‌های دردناک را تجربه می‌کنید، در جویدن مشکل خواهید داشت، لثه‌هایتان عقب‌نشینی می‌کنند و دچار هالیتوز شدید می‌شوید.
در این مرحله بیماری آسیب زیادی وارد کرده است و نتایج آن می تواند شکاف در دندان ها و از دست دادن دندان ها باشد، به این معنی که ممکن است به وسایل دندانی مانند پروتز، بریج یا ایمپلنت نیاز داشته باشید. شما همچنین احتمالاً دچار تحلیل استخوان در فک خود خواهید شد و در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت در سایر نقاط بدن خود هستید.
مهم است که علائم هشدار دهنده اولیه بیماری پریودنتال را بدانید:

  1. پلاک
  1. لثه های متورم
  1. قرمزی لثه
به طور خلاصه، ژنژیویت یک عفونت برگشت پذیر لثه است. در صورت عدم درمان، می تواند به بیماری پریودنتال تبدیل شود. عدم درمان بیماری پریودنتال می تواند منجر به از دست دادن دندان شود.


پیشنهاد می‌کنم مقاله بلیچینگ دندان در اصفهان را مطالعه فرمایید


چگونه می توان از بیماری پریودنتال جلوگیری کرد؟


التهاب لثه و بیماری پریودنتال چیزی نیست که بخواهید با آن مقابله کنید. اگرچه برخی از افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری لثه هستند، کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که شانس خود را کاهش می دهید. اگر سؤال خاصی در مورد نحوه اطمینان از اینکه شانس ابتلا به بیماری لثه را کم می کنید دارید، حتماً با متخصص دندانپزشک خود صحبت کنید.
بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید
این یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از بیماری لثه است و کاری است که می‌توانید روزانه انجام دهید. با برداشتن پلاک‌هایی که هر روز ایجاد می‌شوند، از ایجاد تارتار جلوگیری می‌کنید، که اگر برداشته نشود، در نهایت لثه‌های شما را عفونی کرده و باعث ملتهب شدن آن‌ها می‌شود. دندانپزشکان بهداشت خوب دهان را اینگونه توصیف می کنند:

  •  مسواک زدن به مدت دو دقیقه در روز، به علاوه بعد از غذا و میان وعده
  • هر سه ماه یکبار مسواک خود را تعویض کنید تا مطمئن شوید که مسواک شما می تواند به تمام دندان های شما برسد و به طور موثر اسکراب شود.
  •  نخ دندان کشیدن روزانه
  • استفاده از دهانشویه
  •  برای اطمینان از تمیز کردن تمام فضاهای بین دندانی، از یک پیک دندان یا پاک کننده بین دندانی استفاده کنید.
مصرف ویتامین C خود را افزایش دهید
باکتری های موجود در دهان ما که پلاک را تشکیل می دهند با شکر و نشاسته رشد می کنند. با خوردن یک رژیم غذایی سالم که مملو از میوه ها و سبزیجات است، می توانید از بیماری پریودنتال جلوگیری کنید. همچنین ممکن است دندانپزشک شما توصیه کند که مصرف ویتامین C خود را به طور خاص افزایش دهید. علاوه بر مراقبت منظم از دندان‌ها و لثه‌ها، ویتامین C می‌تواند به بهبودی کمک کرده و سیستم ایمنی شما را تقویت کند.
ویتامین C به راحتی در انواع میوه ها مانند پرتقال، توت فرنگی و سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و کلم بروکسل وجود دارد. در صورت توصیه دندانپزشک می توانید از مکمل ویتامین C نیز استفاده کنید.
هیدراته بمانید
هیدراته ماندن یک عادت سالم خوب است که باید در برنامه روزانه خود بگنجانید، اما ممکن است به شما در کاهش احتمال ابتلا به بیماری لثه نیز کمک کند. این به این دلیل است که وقتی هیدراته می شوید، می توانید مقدار مناسبی بزاق تولید کنید. بزاق می تواند به پاکسازی دهان شما پس از خوردن یا نوشیدن کمک کند و در عین حال به از بین بردن باقی مانده های غذا و باکتری ها کمک کند.
ویزیت های منظم دندانپزشکی را برنامه ریزی کنید
اطمینان از اینکه حداقل دو بار در سال به دندانپزشک خود مراجعه می کنید یک راه عالی برای جلوگیری از بیماری پریودنتال است. در ویزیت شما، متخصصان دندانپزشکی دندان های شما را تمیز می کنند و هرگونه پلاک یا تارتار را از بین می برند. سپس دندانپزشک شما دندان ها و لثه های شما را بررسی می کند تا مطمئن شود که علائم هشدار دهنده اولیه بیماری پریودنتال وجود ندارد.
اگر سابقه بیماری پریودنتال در گذشته داشته اید، ممکن است دندانپزشک از شما بخواهد که بیش از دو بار در سال برای معاینه مراجعه کنید تا مطمئن شود که هیچ نشانه ای از بیماری لثه در حال پیشرفت مجدد نیست.
از تنباکو استفاده نکنید/محدود کنید
شما همچنین می توانید با قطع یا محدود کردن مصرف محصولات تنباکو از بیماری پریودنتال جلوگیری کنید. استعمال دخانیات و جویدن تنباکو شانس ابتلا به بیماری لثه و همچنین سایر بیماری ها را تا حد زیادی افزایش می دهد.


پیشنهاد می‌کنم مقاله کامپوزیت دندان در اصفهان را مطالعه فرمایید


بهترین راه های درمان بیماری پریودنتال چیست؟


  اگر به بیماری پریودنتال مبتلا شدید، بسته به شدت آن، چند راه برای درمان آن وجود دارد.
مراحل اولیه
اگر هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن متوجه لثه های قرمزتر و حساسیت کمی می شوید، ممکن است اولین علائم التهاب لثه را تجربه کنید. اگر چنین است، با دندانپزشک خود تماس بگیرید و علائم خود را به او بگویید. آنها درمان درمانی ورم لثه را ارائه می دهند که شامل جرم گیری و داروهایی برای ارتقاء التیام است.
به یاد داشته باشید، ژنژیویت تنها مرحله بیماری پریودنتال است که قابل برگشت است، اما باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. هرچه زودتر به دندانپزشک خود مراجعه کنید، شانس شما برای معکوس کردن مراحل اولیه بیماری لثه بیشتر است.
مراحل میانی
اگر در مرحله I یا II بیماری پریودنتال هستید، دندانپزشک شما باید شما را بشناسد تا بتواند وضعیت شما را ارزیابی کند. سپس آنها در مورد بهترین اقدام برای شما تصمیم خواهند گرفت. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1.  پوسته پوسته شدن. این روش باعث می شود پلاک و تارتار که در اطراف خط لثه ایجاد شده است پاک شود. دندانپزشک شما معمولاً از دستگاه لیزر یا اولتراسونیک برای این کار استفاده می کند. با قرار گرفتن زیر خط لثه، دندانپزشک شما می تواند رشد باکتری ها را در این پاکت ها متوقف کند و امیدواریم از عفونت اضافی جلوگیری کند.
  1. برنامه ریزی ریشه. روت پلنینگ علاوه بر جرم گیری، سطوح ریشه دندان شما را هموار می کند تا رشد بیشتر باکتری ها را محدود کند. این نوع تمیز کردن عمیق همچنین به لثه کمک می کند تا دوباره خود را به دندان بچسبد و باعث بهبودی شود.
علاوه بر جرم گیری و صاف کردن، دندانپزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک نیز برای کمک به بدن در مبارزه با عفونت لثه تجویز کند.
مراحل بعدی
اگر در مرحله III یا IV بیماری پریودنتال هستید، دندانپزشک شما ممکن است نیاز به استفاده از روش های اضافی برای کمک به خلاص شدن از شر عفونت داشته باشد.
  • جراحی فلپ. جراحی فلپ به این منظور انجام می شود که دندانپزشک شما بتواند قسمت های پشتی لثه های شما را بلند کند تا آنها را تمیز کند. این همچنین ریشه ها را در معرض دید قرار می دهد و امکان تمیز کردن کامل این مناطق را نیز فراهم می کند.
  • پیوند زدن. از آنجایی که بیماری پریودنتال باعث تحلیل استخوان می شود، دندانپزشک شما ممکن است تصمیم بگیرد که باید پیوند را انجام دهید. اگر لثه‌های شما به دلیل بیماری عقب‌نشینی کرده‌اند، ممکن است تصمیم بگیرند از پیوند بافت نرم برای ایجاد این نواحی ضعیف استفاده کنند و احتمال فرورفتگی اضافی لثه را کاهش دهند.
همچنین اگر استخوانی که اطراف دندان شما از بین رفته باشد، ممکن است نیاز به پیوند استخوان داشته باشید. با اطمینان از داشتن پایه استخوانی محکم، این امر به جلوگیری از از دست دادن دندان در آینده کمک می کند.
از آنجایی که آسیب دائمی رخ داده است، ممکن است برای حفظ سلامت دهان و دندان خود نیاز به بازدیدهای مکرر برای نگهداری پریودنتال داشته باشید.