برای موفقیت‌آمیزترین بهبودی پس از برداشتن دندان عقل، چند نکته دیگر وجود دارد که باید به غیر از نحوه خوابیدن در نظر بگیرید. پیروی از مراحل صحیح بعد از جراحی به بهبودی مثبت کمک می کند و روند بهبودی شما را بسیار روان تر می کند.

از پرهیز از نوشیدن نی گرفته تا تلاش برای نیش زدن بیش از حد بینی. بیایید نگاهی به مواردی بیندازیم که می‌خواهید بعد از جراحی از آن اجتناب کنید.

پیشنهاد میکنم مقاله  ایمپلنت در اصفهان را مطالعه نمایید

در روزهای اول از نی استفاده نکنید

یکی از مواردی که جراح به شما می گوید از آن اجتناب کنید، استفاده از نی هنگام نوشیدن در سه روز اول است.

استفاده از نی می تواند لخته خونی را که در ناحیه ای که دندان ها کشیده می شوند از بین ببرد. مهم است که لخته خونی که در ناحیه‌ای که دندان‌ها کشیده شده‌اند، در جای خود باقی بماند تا به روند بهبودی کمک کند.

هنگامی که این لخته خون از جای خود جدا می شود، می تواند باعث خشکی حفره ها شود و منجر به درد و ناراحتی اضافی شود. اگر فکر می‌کنید لخته را از جای خود خارج کرده‌اید و حفره‌ای خشک دارید، می‌توانید تشخیص دهید که آیا می‌توانید استخوانی را که قبلاً دندان در آن قرار داشت، به جای لخته خون تیره ببینید یا خیر.

در برخی موارد، برای کمک به بهبود حفره خشک باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید، اما در برخی موارد آنها می توانند خود به خود بهبود یابند. اگر شروع به تجربه درد شدید کردید یا متوجه شدید که لخته خون دیگر سر جای خود نیست، همیشه بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید.


فراموش نکنید که دهان خود را تمیز نگه دارید و بیش از حد آن را انجام ندهید

در بیشتر موارد، متخصص دندانپزشکی به شما توصیه می‌کند که پس از کشیدن دندان عقل، مدتی قبل از مسواک زدن یا شستشوی دهان خود صبر کنید. مسواک زدن یا شستشوی خیلی زود می تواند باعث خونریزی بیشتر دهان شود یا لخته خونی را که برای بهبود دندان در حال شکل گیری است خارج کند.

همانطور که گفته شد، شما نمی خواهید مراقبت های بهداشت دهان و دندان خود را برای مدت طولانی فراموش کنید.

به طور کلی، می‌توانید در شب جراحی به آرامی دندان‌های خود را مسواک بزنید، اما مراقب باشید از ناحیه‌ای که دندان عقل در آن کشیده شده است خودداری کنید. مسواک زدن شدید و تماس نزدیک با آن ناحیه می تواند منجر به خونریزی، خشکی حفره ها و ناراحتی اضافی شود.

روز بعد از جراحی، می خواهید دهان خود را به طور منظم تری شستشو دهید. این کار باید بعد از خوردن غذا انجام شود تا بقایای غذا یا ذرات موجود در ناحیه بهبودی گیر کرده باشد. هنگام آبکشی حتما از آب گرم استفاده کنید و کمی نمک مخلوط کنید. این کار باید بسیار آرام انجام شود، بیشتر با حرکت دادن سر و اجازه عبور مایع از روی محل به جای چرخاندن شدید با استفاده از گونه ها برای حرکت دادن اجباری مایع.

بی توجهی به سلامت دهان و دندان پس از جراحی تنها منجر به بوی بد دهان و ایجاد پلاک و پوسیدگی می شود. فقط مطمئن شوید که در چند روز اول هنگام تمیز کردن دهان خود با احتیاط عمل کنید.

پیشنهاد می‌کنم مقاله  بهترین دکتر دندانپزشکی کودکان در اصفهان را مطالعه فرمایید

حداقل تا 24 ساعت الکل مصرف نکنید و سیگار نکشید

الکل و تنباکو هر دو پس از کشیدن دندان عقل ممنوع هستند. آنها هم می توانند در توانایی بدن شما برای التیام خود اختلال ایجاد کنند و هم روند بهبودی را کاهش دهند.

وقتی نوبت به نوشیدن الکل می‌رسد، تصمیم بدی است، زیرا می‌تواند باعث شود لخته‌های خون در آن ناحیه به‌طور نامناسب تشکیل شود یا باعث کنده شدن آن‌ها شود. برای اطمینان از اینکه دهان شما به درستی بهبود می یابد، اجتناب از الکل یک گام مهم است.

الکل همچنین می تواند اثرات نامطلوبی را در صورت مصرف با داروهای تجویزی خاص داشته باشد. این یکی دیگر از دلایل اصلی است که چرا شما باید حداقل 48 ساعت پس از عمل از مصرف الکل خودداری کنید، اما در حالت ایده آل تا زمانی که هر داروی مسکن تکمیل نشده باشد.

سیگار کشیدن یکی دیگر از مواردی است که باید برای مدتی پس از کشیدن دندان عقل از آن اجتناب کنید. به دو دلیل.

اولین مورد این است که وقتی دود را به داخل می مکید، در خطر از بین بردن لخته خونی هستید که از ناحیه ای که دندان کشیده شده محافظت می کند. این همان دلیلی است که به شما گفته می شود از استفاده زود هنگام از نی پرهیز کنید.

ثانیاً سیگار و سایر محصولات تنباکو دارای مواد مضر زیادی در خود هستند. وقتی این مواد را بعد از کشیدن دندان‌هایتان سیگار می‌کشید، زخم باز را در معرض این مواد قرار می‌دهید و می‌توانید بیشتر از اینکه فایده داشته باشید، ضرر داشته باشید.

برای بهترین نتایج، باید از مصرف الکل و تنباکو در مراحل اولیه دوره بهبودی خودداری کنید. با این حال گزینه هایی وجود دارد. در حین بهبودی می توانید از روش های جایگزین مانند پچ استفاده کنید. اگر مطلقاً نمی توانید 1 هفته بدون سیگار سپری کنید، ممکن است دندانپزشک به شما بگوید که یک تکه گاز بردارید و آن را خیس کنید، سپس محکم گاز بگیرید و مواد بسیار سبک بکشید. از کشیدن سیگار بیش از 24 ساعت خودداری کنید.

بینی خود را خیلی محکم باد نکنید

ممکن است این موردی باشد که فکرش را نمی‌کردید، اما دمیدن بیش از حد بینی می‌تواند بعد از کشیدن دندان عقل شما مشکلاتی ایجاد کند. در واقع، این کاری است که باید تا 14 روز پس از جراحی از انجام آن اجتناب کنید.

چند نکته دیگر: برای کاهش احتقان از داروهای ضد احتقان بینی یا اسپری سالین استفاده کنید. و اگر مجبور به عطسه کردن هستید، این کار را با دهان نیمه باز انجام دهید تا مطمئن شوید که این ناحیه تحت فشار بیش از حد قرار نگیرد.

پس چرا نمی توانید بینی خود را باد کنید؟

دمیدن بیش از حد بینی می تواند باعث خونریزی ناحیه شود و این نیرو ممکن است لخته خون را از بین ببرد. برای جلوگیری از این اتفاق، متخصص دندانپزشکی به شما می‌گوید که در طول دوران نقاهت، به‌جای دمیدن کامل، بینی خود را به آرامی پاک کنید.

اگر سرماخوردگی دارید یا بینی چکه می‌کند می‌تواند از آن اجتناب شود، اما مهم است که در طول فرآیند بهبودی دهان خود را در مسیر درست نگه دارید.

پیشنهاد می‌کنم مقاله بهترین دکتر دندانپزشکی کودکان در اصفهان را مطالعه فرمایید

از خوردن غذاهای سخت جویدنی که به لثه آسیب می زند خودداری کنید

مصرف برخی از غذاها بلافاصله پس از جراحی و در طول دوران نقاهت ممنوع خواهد بود. برخی از رایج ترین انواع غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید، چیزهایی هستند که جویدن آنها سخت است یا ممکن است در ناحیه درمان گیر کنند.

این ممکن است شامل غذاهایی مانند چیپس، چوب شور، کوکی ها، آب نبات، ذرت بو داده، دانه ها و آجیل باشد. همه این نوع غذاها می توانند باعث ایجاد مشکلاتی در لثه های حساس شوند و روند بهبودی را به تاخیر بیندازند.

به احتمال زیاد پزشک به شما پیشنهاد خواهد کرد که یک یا دو هفته اول پس از کشیدن دندان عقل از رژیم غذایی نرم پیروی کنید.

این بدان معنی است که شما احتمالاً می خواهید قبل از عمل جراحی خود به فروشگاه مواد غذایی بروید تا انواع مناسب غذاها را تهیه کنید و در دسترس داشته باشید.

خرید غذاهای نرم مانند:

  • سوپ های مخلوط
  • آبگوشت
  • ماست
  • پوره سیب زمینی
  • سس سیب
  •  تخم مرغ مخلوط شده
  • اسموتی ها

خوردن انواع مناسب غذاها می تواند به شما کمک کند از هرگونه درد یا ناراحتی غیرضروری که ممکن است به دلیل گیر کردن ذرات غذا در آن ناحیه در حین بهبود یا بریدن لثه در حین جویدن ایجاد شود، جلوگیری کنید.

در حین بهبودی، آن ناحیه را نچینید یا نزنید

در حالی که ممکن است با شروع بهبودی این ناحیه وسوسه‌انگیز باشد، اما مهم است که لثه‌هایی را که دندان‌هایتان در آن کشیده شده‌اند، رها کنید.

شما باید از برداشتن یا فشار دادن آن ناحیه با انگشتان یا زبان خود اجتناب کنید. این می تواند منجر به تحریک شود و لخته خون را از بین ببرد و باعث خشکی حفره شود. اما همچنین می تواند زخم را در معرض باکتری های اضافی قرار دهد.

اگر زخم در حال بهبودی را با انگشتان یا زبان خود لمس می کنید، ممکن است باکتری ها را مستقیماً در آن ناحیه قرار دهید. این می تواند باعث مشکلاتی در بهبودی شود و حتی منجر به مشکلات جدی تری مانند عفونت شود.

بهتر است تا جایی که می توانید ناحیه ای را که دندان کشیده شده است به تنهایی رها کنید تا بهترین محیط درمانی ممکن را ایجاد کنید.

از نقاهت پس از جراحی دندان عقل نهایت استفاده را ببرید

اگر به زودی برای کشیدن دندان عقل خود تحت عمل جراحی قرار می گیرید و می خواهید بهترین استفاده را از دوره نقاهت خود ببرید. پس باید حتما این نکات و ترفندها را دنبال کنید.

با ایجاد آرامش تا حد ممکن هنگام خواب و اجتناب از برخی از نبایدهای رایج، خود را برای بهبودی موفق آماده خواهید کرد. برنامه ریزی از قبل و دانستن اینکه چه چیزی باید انتظار داشته باشید می تواند در کاهش درد، داشتن یک خواب خوب شبانه و اجتناب از عوارض احتمالی تفاوت ایجاد کند.