نوع پروتز دندان مورد استفاده که نقش مهمی در درمان دندان های از دست رفته دارد، توسط دندانپزشک شما به گونه ای تعیین می شود که به بهترین نحو از سلامت دهان و دندان شما محافظت کند.


پروتز ثابت چیست؟

پروتز ثابت فرآیند بازسازی دندان با از دست دادن بیش از حد مواد یا دندان های از دست رفته با استفاده از موادی مشابه رنگ و بافت دندان های اطراف است. بسته به ساختار دندان شما، چندین گزینه مواد برای این فرآیند وجود دارد که به عنوان تاج گذاری نیز شناخته می شود. مواد جایگزین مختلفی مانند تاج های چینی فلزی، روکش فلزی، روکش های چینی تقویت شده یا زیرکونیومی، تاج های فلزی وجود دارد.


تاج های چینی با تکیه گاه فلزی: اینها پروتزهایی هستند که با چینی های زیبایی که بر روی زیرسازی فلزی قرار می گیرند ساخته می شوند.


روکش‌های پرسلین کامل: روکش‌های پرسلنی بدون فلز را می‌توان در دندان‌های جلویی که زیبایی‌شناسی برای دستیابی به ظاهری مشابه با دندان‌های طبیعی مهم است، استفاده کرد.


تاج های فلزی: تاج هایی هستند که تماماً از فلزی مانند طلا، کروم و کبالت ساخته شده اند. بر خلاف روکش های پرسلین کامل، مناطق استفاده از روکش های فلزی محدود است و برای استفاده در دندان های ناحیه خلفی که از نظر زیبایی مشکلی ندارند و در مناطقی که نمی توان از روکش های پرسلنی کامل استفاده کرد، مناسب است.


پیشنهاد می‌کنم مقاله بلیچینگ دندان در اصفهان را مطالعه فرمایید

مراحل پروتز ثابت چیست؟

فرم نهایی پروتزهای ثابت شامل حداقل درمان 4 جلسه است.


  1. آماده‌سازی و اندازه‌گیری: دندان یا دندان‌هایی که قرار است ترمیم شوند با توجه به میزان ترمیم کاهش می‌یابند و اندازه‌گیری دقیق دهان برای مدل آزمایشگاهی و مراحل انجام می‌شود. رنگ مورد استفاده روی دندان ها با تصمیم مشترک بیمار و دندانپزشک تعیین می شود.
  2. تمرین زیرساختی: تمرینی برای مشاهده نحوه قرارگیری زیرساخت زیرکونیوم یا فلزی که روی مدل آماده شده است در دهان انجام می شود.
  3. تمرین چینی: مرحله قبل از اتمام ترمیم است. اتصال پرسلن تهیه شده در آزمایشگاه با دندان های همسایه، مقابل و بافت های اطراف بررسی می شود. پس از کنترل زیبایی و هماهنگی رنگ، تایید نهایی از بیمار گرفته می شود. پروتز برای پولیش به آزمایشگاه فرستاده می شود.
  4. پولیش و سیمان: ترمیم که در لابراتوار پولیش می شود، در دهان امتحان می شود، در صورت عدم وجود مشکل، پس از تایید بیمار روی دندان ثابت می شود و پس از سفت شدن چسب ها، باقی مانده ها تمیز می شوند.

تمام بهداشت و مراقبت های دهان و دندان تأثیر مستقیمی بر طول عمر ترمیم دارد. در صورت وجود روش های مورد نیاز برای بریج به بیمار اطلاع داده می شود. قرار ملاقاتی برای کنترل های معمول گرفته شده است.


پیشنهاد می‌کنم مقاله کامپوزیت دندان در اصفهان را مطالعه فرمایید

پروتز متحرک چیست؟

اینها وسایلی هستند که می توانند توسط بیمار وارد و خارج شوند و جایگزین دندان های از دست رفته شوند. انواع مختلفی از جمله پروتز کامل، پروتز جزئی، پروتز فوری و تاج موجود است.


پروتز کل:

پروتزهای توتال پروتزهایی هستند که به عنوان «دندان مصنوعی» نیز شناخته می‌شوند و با حمایت از بافت استخوانی باقی مانده در فک پایین و بالا، زمانی که شما هیچ دندانی در دهان خود ندارید، ساخته می‌شوند. در مواردی که نمی توان از ایمپلنت استفاده کرد ترجیح داده می شود. در پروتز توتال به جای دندان چینی از دندان های پلاستیکی ساخته شده از مواد خاص استفاده می شود.


پیشنهاد می‌کنم مقاله ایمپلنت در اصفهان را مطالعه فرمایید

پروتز جزئی:

پروتز جزئی نوعی پروتز متحرک است که در مواردی که قسمتی از دندان های خود را در دهان دارید و قسمت دیگر را خارج می کنید به عنوان جایگزینی برای ایمپلنت ترجیح داده می شود.

پروتز جزئی از اکریلیک یا ریخته گری یک تکه ساخته شده است. این نوع پروتز با سیم‌هایی که به دندان‌های اصلی متصل می‌شوند، گیر می‌کند.


پروتز فوری

در مواردی که تمام دندان‌های اصلی باید برداشته شوند، یکی از گزینه‌های جایگزین برای کسانی که نمی‌خواهند بی دندان باشند، پروتزهایی به نام «پروتز فوری» است که بلافاصله به محض برداشتن دندان‌های طبیعی قرار می‌گیرند. زمانی که بهبودی کامل شد و بافت ها با این پروتزها ناسازگار شدند، پروتزهای دائمی بیمار شروع به ساخت می کنند.


تاج های دندان

پروتزهایی که بر روی دندان های طبیعی یا ریشه های دهان اعمال می شوند، تاج دندان نامیده می شوند. دندان ها یا ریشه های طبیعی که پروتز روی آنها قرار می گیرد، چسبندگی و ثبات پروتز را فراهم می کند.